HTML

Hétköznapi emberek

"Soha nem érdekelt igazán egy város, sem egy táj - a valóságban mindig csak az emberek érdekeltek. Firenze értelme számomra nem az Uffizi, nem is a Boboli-kert, hanem egy angol nő, vagy a Via Tornabuonit környező szűk utcák egyikében egy toscanai suszter."

Linkblog

Búcsú Bächer Ivántól

2013.12.02. 21:38 _romanista

bacher-nagy-d00005229bc26d9e1f9b7.jpgVoltam egyszer egy rendezvényen, ahol egy Nagy Embert, magát a Pápát ünnepeltek X. születésnapján. Illusztris társaság köszöntötte: az Író, az Irodalmár, a Történész és Bächer Iván. Mindenki írt neki valami személyest, azt olvasták fel a Pápának: udvarias, szellemes, nagyon korrekt írások voltak - a közönség és a Pápa is udvariasan nevettek, udvariasan tapsoltak. (Ha egy személy ilyen, mint ezek az írások, arra szokta mondani Nagyanyám: kellemes emberek.)

Egyedül Bächer Iván nem írt semmit, ő csak elkezdett beszélni, és abban a pillanatban kínos csönd lett, mert mindenről beszélt, csak a Nagy Emberről és a születésnapjáról nem. Nem kapcsolódott az előtte szólókhoz, öncélúan, talán csak magának beszélt arról, ami neki fontos. Egyáltalán nem volt kellemes, ahogyan a kínos csönd sem volt az.

És egyre csak beszélt, és a csönd egyre kínosabb és egyre feszültebb lett. Aztán egyszer csak, egy varázsütésre a beszélő az egészet valami hihetetlen békével és finomsággal lekerekítette: mintha a korábbi szavak indulatait összemorzsolta volna az ujjaival és szétszórta volna a teremben. Liszt h-moll szonátájának legsűrűbb részéből egyszer csak egy Chopin noktürn.

Az este után nagyon sokat gondoltam rá, hetekkel, hónapokkal később is eszembe jutott, ahogyan ül a széken, ahogyan beszél, a szemei; az indulatai, az indulatok mögött a fájdalmak, és a végén a megbékélés.

Nyugodjon békében!

6 komment

Címkék: bächer iván

A bejegyzés trackback címe:

https://hetkoznapiemberek.blog.hu/api/trackback/id/tr955671997

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ejropalepke 2013.12.03. 07:10:32

Egyszer találkoztam vele Pécsett, amikor még közel sem volt széles körben ismert, olyannyira nem, hogy csupán én mentem el az író-olvasó találkozóra. Kihasználtuk az időt, remekül elbeszélgettünk a Kutya Mandovszky című könyvéről, melyben megfejtettem az álneveket, és ellenőriztettem vele, hogy helytállóak-e.
Lehet, hogy az írásai nem lesznek időtállóak, de tisztességből, bátorságból példamutató volt.
Nagyon-nagyon kedveltem.

kvadrillio 2013.12.03. 07:11:18

Nyugodjon békében.
Beszélni nem hallottam őt, írásait viszont nagyon szerettem.

Kaszáspók 2013.12.03. 07:49:59

NyugodJÉK... - ha már magyarul próbáltok írni

Drago Brutic 2013.12.03. 09:13:53

@Kaszáspók:
Idézd már légyszíves azt a nyelvtani szabályt, ami ezt előírja!

notib 2013.12.03. 10:00:22

@Drago Brutic: nyugi, nincs ilyen szabály, Kaszáspók a saját lábaiba gabalyodott, hiába, sok van neki...

Neocon 2013.12.03. 11:16:32

Imadtam az irasait. Nagyon sajnalom, hogy elment.
süti beállítások módosítása